facebookfacebook
hírlevélhírlevél
oneTERMÉKEK
Vissza

Rosszul alszol? A megoldás:

A triptofán (INN: tryptophan) a húszféle alapvető fehérjealkotó aminosav egyike. Az mRNS-ben az UGG triplet (nukleotid-hármas) kódolja. A szervezetben szinte mindig az L-változat fordul elő, bár van egy-két peptid, ami kivétel.

Esszenciális aminosav, vagyis a szervezet nem tudja előállítani, ezért a táplálékkal kell bevinni. Fehérjében gazdag élelmiszerekben található meg, elsősorban a csokoládéban, zabpehelyben, szárított datolyában, tejben, joghurtban, túróban, vörös húsokban, tojásban, halakban, baromfihúsban, szezámmagban, csicseriborsóban, napraforgómagban, tökmagban, földimogyoróban.

A növények és mikroorganizmusok antranilsavból vagy sikimisavból állítják elő; miközben köztes termékként 2-amino-mukonsav keletkezik. A szervezet többek között B3-vitamint (nikotinsavat) és szerotonint, a szerotoninból pedig melatonint) hoz létre belőle. Mivel a természetes alváshoz szükséges neurotranszmitterek előanyaga, újabban táplálékkiegészítőként is fogyasztják alvászavarok, depresszió, pánikbetegség ellen

Az elmúlt években kutatók úgy találták, hogy a triptofán segíthet azoknak a betegeknek, akiket mentális betegségek kínoznak. Így a triptofán alkalmazása szóba jöhet a pánikbetegség kezelése, a depresszió kezelése vagy a kényszerbetegek és az alvászavar kezelése kapcsán is.

A vér alacsony triptofán szintjét összefüggésbe hozták továbbá a figyelemhiányos hiperaktivitással, bipoláris zavarral és a szorongással is.

A triptofán néhány természetes forrása a tojás, banán, datolya, szójabab, lazac, csirkehús, pulyka és a sertéshús.

A laktóz intolerancia és a fruktóz felszívódási zavara nehezítheti a triptofán felszívódását a belekben.

Triptofán és a depresszió

Az antidepresszánsok úgy próbálják csökkenteni a depressziót, hogy növelik a szerotonin mennyiségét az agyban azáltal, hogy megakadályozzák a visszavételt. A triptofán azonban természetes módon növeli a szerotonin szintet és képes átlépni a vér-agy gáton. Hiányában depressziós tünetek léphetnek fel többek között pl. letargia és az étvágy jelentős csökkenése. A nőknek több triptofánra van szükségük, mint a férfiaknak. Egy 1997-es tanulmány azt találta, hogy a férfiak szervezete 52%-al több szerotonint termel, mint a nőké. Így feltételezik, hogy a nők gyakrabban esnek depresszióba, mint a férfiak.

A melatonin hormon bioszintézisében is elengedhetetlen a triptofán. Az L-triptofánt a szervezet 5-hidroxitriptofánná vagyis 5-HTP-vé alakítja, a szerotonin és a melatonin bioszintézisének közvetítő anyagává. A melatonin hormon felelős az álmosság érzésért és szabályozza az alvás-ébrenlét ciklust. Megfigyelték, hogy a triptofán adagolása segít megküzdeni az alvászavarral, stresszel, szabályozza az étvágyat és javítja a hangulatot.

Bebizonyosodott, hogy egészséges mennyiség a triptofánból és/vagy az 5-HTP-ből jó hatással van a krónikus stresszel élők számára, akikre jellemző a testi fáradtság vagy az elhízás.

Hogyan alkalmazd?

A triptofánnak klinikai hatása van a depresszióra, főleg az endogén depresszióra.

1000-3000 mg javasolt egész napra elosztva, éhgyomorra fogyasztva.

A triptofán hatásosnak bizonyult az álmatlanság leküzdésében egy dupla-vak vizsgálatban, ahol 1000-2000 mg-ot adtak naponta egy órával lefekvés előtt.

Javasolt mellé a B-komplex szedése is – reggel evés közben, mely meghosszabbítja a triptofán hatását.

A legjobbnak úgy találták a triptofán tabletta felszívódását, ha szénhidráttal társul bevétele, pl. gyümölcslével. Általánosan elmondható, hogy a triptofán tablettát a legjobb felszívódás és a legjobb eredmény érdekében az étkezések között, éhgyomorra ajánlatos bevenni valamilyen szénhidrát forrással.

Összességében a triptofán:

Kinek, mikor ajánlott?

Azoknak ajánlott, akik szívesen kipróbálnának egy természetes megoldást még az antidepresszáns gyógyszerek előtt. Továbbá ajánlott kipróbálni az alvászavar, a depresszió és a pánikbetegség kezelésére is.

Ha antidepresszáns gyógyszert szedsz, kérd ki a triptofán használatáról az orvosod véleményét!Forrás:

Darrell Miller: What is L-Tryptophan and How Does it Help the Brain, Mood, and Sleep?

Earl Mindell: Vitaminbiblia,A triptofán vegyülethez tartozó bejegyzés az IFA GESTIS adatbázisából,antinapik.hu,