facebookfacebook
hírlevélhírlevél
oneTERMÉKEK
Vissza

Mit kell tudni a transz-zsírokról? 2.rész

Mióta tudjuk, hogy veszélyes a transz-zsír?

Az első átfogó vizsgálatok 1990 után láttak napvilágot. Az utolsó 5 évben világszerte nagyobb figyelem fordul a transzzsírsavakra. 1995-ben egy, az élelmiszeripar által szponzorált jelentés még megkérdőjelezte a bizonyítékok súlyát. Azóta további, nagyon részletes kutatások egyértelműen igazolták: a transz-zsírok rendkívül agresszíven tönkreteszik az ereket. Ebben mérföldkő volt a Harvard Egyetem jelentése az érelmeszesedést okozó hatáskról.

Az élelmiszerek cimkéjén szerepel-e az összetevők listáján?

Nem kötelező feltüntetni, ezért az élelmiszer-gyártók érthető okokból nem is tüntetik fel néhány kivételtől eltekintve. Az Egyesült Államokban 2006. január 1-től minden tápanyag-címkén feltüntetik a transzzsír tartalmat. Nézze meg Ön is, mennyivel könnyebb a vásárló helyzete a megfelelő tájékoztatás esetén!

Honnan tudható mégis, miben van transz-zsír?

Az összetevők között "hidrogénezett növényi olaj" vagy "részlegesen hidrogénezett növényi olaj" szerepel. Gyorsétteremben reggelire elfogyasztott fánk és ebédre kért nagy adag sültkrumpli akár 10 g mennyiséget is tartalmazhat a veszélyes anyagból. Addig is, amíg hazánkban is megszületik a rendelkezés a transzzsír tartalom feltüntetésére, csatlakozzon Ön is kezdeményezésünkhöz, melyben a gyanús termékeket soroljuk fel!

Mi lehet a megoldás?

Az élelmiszer és vendéglátóipar ellenérdekeltsége miatt tartós eredmény csak kötelező érvényű államilag előírt szabályozástól várható. A szigorú állami szabályozás akkor sem kerülhető meg, ha néhány nagy cég önkéntesen csökkenti a termékekben ennek a káros anyagnak mennyiségét. A vásárlók tájékoztatására legyen kötelező a termékeken feltüntetni a transz-zsír tartalmat.

Mit jelent az omega-3 és az omega-6 kifejezés?

Ha szereti a kémiát, könnyű megérteni az ábránkon. Az omega utáni szám azt jelenti, hogy a kettős szénatom kötés a zsírsavlánc végétől hányadik szénatomnál van. (Omega-3 = a kettős kötés a végétől a harmadik szénatomnál van). Az omega jelenti a szénatomlánc végét. Az egészséges táplálkozás érdekében ajánlott több omega-3 zsír fogyasztása.

Mi a helyes omega-3/omega-6 arány az étrendben?

A szakemberek szerint a helyes arány 1:3 és 1:5 között van. Ezzel szemben az átlagétrend 1:10 - 1:30 arányban tartalmaz csak omega-3 zsírsavat. A megoldás a magas omega-3 tartalmú olajok fogyasztása. Ilyen a repce, len, dió, mogyoró, tengeri halak olajai.

Korlátozták-e már valahol hivatalosan az ételek transz-zsírsav tartalmát?

Igen! New York város 2006 decemberében határozta el, hogy a város éttermeiben és vendéglátó helyein meg kell szüntetni a transzzsírok használatát. New York példáját követte egy másik amerikai metropolisz, Philadelphia is. Dániában az egész országban tilos 2%-nál magasabb transz-zsír tartalmú élelmiszert forgalomba hozni. Számos nagyvállalat önkéntes korlátozást vezetett be, mint például a Disney. A transz-zsír használatát a "fejletlen" Indiában is korlátozzák. Magyarországon önkéntesen használ transzzsírmentes sütőanyagot a Fornetti és a McDonalds.

Jelenleg a következő államokban korlátozzák a transzzsírokat az egész országra kiterjedően:

Ezekben az országokban részleges, egyes tartományokra vagy élelmiszer típusokra van érvényben a transzzsírokat korlátozó szabályozás:

Kötelező feltüntetni az élelmiszer-címkéken a transzzsír jelenlétét ezekben az országokban:

Mi a kanadai példa?

Kanadában kormányzati intézkedést követően jelentősen csökkent az élelmiszerek transzzsír tartalma. A kanadai egészségügyi miniszter 2007-ben ajánlást adott ki az élelmiszerek transzzsír tartalmának korlátozására, az élelmiszeripart felhívta az ajánlásban foglaltak teljesítésére 2 éven belül, és egyúttal egy ellenőrző monitoring rendszert is felállított.forrás:mnsza.hu