facebookfacebook
hírlevélhírlevél
oneTERMÉKEK
Vissza

Mi is a Lutein?

A lutein egy antioxidáns. Bár nem vitaminként kategorizálták, az étkezési lutein esszenciális a látáshoz. Mivel zsíroldékony, a hiánytünetei összefügghetnek a zsíranyagcsere zavaraival. Az emberi szervezet nem tudja a látáshoz nélkülözhetetlen luteint előállítani, ezért azt táplálkozásunkkal kell magunkhoz vennünk.

Hogyan működik és milyen kutatások támasztják alá működését?

A lutein természetes védelmet nyújt szemünk és bőrünk számára – ezek azok a szerveink, melyek közvetlenül érintkeznek környezetünkkel. A lutein csökkentheti a korral összefüggő látásromlást, mely a látás fokozatos gyengülését okozza. A korral járó látásromlás vagy makula-degeneráció a retina fokozatos károsodásával hozható összefüggésbe. A lutein megóvja a retinacellákat az oxidatív károsodástól. A retina központi részén koncentrálódik, ezt hívják makulának. A makulában (a makula latin neve "macula lutea" azaz "sárgafolt") találhatók a látóideg-végződések a legsűrűbben, ennél fogva ez a terület teszi lehetővé az éleslátást; ezen kívül a sárgafolt tartalmazza a szervezetben a legmagasabb mennyiségben a luteint és a zeaxanthint. A makulában sárga pigmentek vannak (maculáris pigmentek, melyek zeaxanthinból és luteinből épülnek fel) melyek védik a retinát a károsodásoktól és a kék fény foto-oxidatív hatásaitól. A lutein a nagy energiájú kék fényt 90%-ban kiszűri a látható fény spektrumából. Ez a kék fény nem azonos a jól ismert ultraviola A-és B hullámhosszú láthatatlan sugárzással.

Egy több mint 850 embert vizsgáló amerikai tanulmány szerint azok, akik hetente legalább kétszer fogyasztottak luteinben gazdag zöldségeket, például spenótot és kelkáposztát, feleannyian szenvedtek látásproblémákban, mint azok, akik legfeljebb havonta egyszer fogyasztottak ilyen ételeket. Egy 1999-es amerikai felmérés tanulsága szerint már három hónap alatt kimutatható volt a luteinben gazdag étrend előnye a makula degenerációban szenvedő páciensek körében. Az Egyesült Államokban a szemészek 84%-a javasolja lutein fogyasztását és a szemorvosok 91%-a gondolja úgy, hogy a lutein fontos szerepet játszik a szem egészségének megőrzésében

A lutein az érelmeszesedésnek is elejét veheti. Kutatások kimutatták, hogy a magas luteinbevitel megakadályozza az artériák falának megvastagodását. Az LDL koleszterin oxidációját is gátolja, így csökkentve az artériák eltömődésének kockázatát.

Más kutatások alapján a lutein a bőrrák és a napégés kockázatát is csökkenti. Napfény hatására szabadgyökök képződnek a bőrben. Ezek a szabadgyökök károsíthatják a DNS-t és a sejteket. A lutein védelmet nyújthat az UV-B sugárzás káros hatásaival szemben.

Miért fontos hát, hogy megfelelő mennyiségű luteint fogyasszunk? Egyszerűen szólva azért, mert ez az antioxidáns szervezetünk számos részét megvédheti a szabadgyökök káros hatásaival szemben.
 

A kutatások segíthetnek alátámasztani azt, hogy miért is ajánlatos az avokádó és paradicsom reggeli elfogyasztása. Régebben úgy tudtuk, hogy csak a zöld színű zöldségek tartalmaznak luteint, úgymint a petrezselyem, zeller és a spenót. Ma már azt is tudjuk, hogy az avokádó is tartalmaz luteint. Ha összehasonlítjuk az avokádót a 20 leggyakrabban fogyasztott gyümölccsel, akkor azt látjuk, hogy az avokádó a legjobb lutein forrás. A lutein az avokádóban található a legnagyobb mennyiségben. A legújabb kutatások szerint a lutein szembetegségek ellen is jól véd. Megelőzi például a hályog, illetve a vakság fő okának a kialakulását. forrás:body.builder.hu/lugositoetelek.hu