facebookfacebook
hírlevélhírlevél
oneTERMÉKEK
Vissza

Króm

A krómot szervezetünk a lépben, májban, vesében tárolja. A túl sok egyszerű szénhidrát, finomított ételek csökkenthetik a krómfelvételt és növelhetik a leadást. A kemény edzések is fokozhatják a krómigényt, bár sportolók esetében a felszívódás is nő, a nem csak a krómürítés. Elsősorban krómpikolinát formában kapható, a vegyületben a pikolinsav kötést létést létesít a háromvegyértékű krómmal. A króm ebben a formában könnyen felszívódik (kb. 1-3%-a). A krómium nikotinát jobban hasznosul mint a pikolinát. A króm bevitelét természetes úton, teljes kiőrlésű gabonával, sörélesztővel, húsokkal, májjal, sajttal, hüvelyesekkel ideális megoldani, de a felszívódás mindenképpen elég rossz (szerves vegyületeknél nagyobb arányú mint szervetlen vegyületeknél, de itt sem túl magas), ételeknél ez kb. 2%-os, sörélesztőnél 3-5% is lehet. A króm igényt nem szokás megadni, pár forrás 30-200 mcg-re becsüli.

Számos betegség megelőzésében közreműködik: az érelmeszesedés veszélyét csökkenti a megfelelő krómellátottság a vérzsír és vércukor kontrollálásával, míg a hiány fokozza a rizikót, tehát a szívérrendszeri betegségek megelőzésében segít. A krómpikolinát vizsgálatokban csökkentette a vizelettel ürített kalcium és hidroxiprolin mennyiségét nőkben, így szerepet játszhat a csontsűrűség menopauza utáni megőrzésében. A hiány kedvezőtlenül befolyásolja a vér lipid értékeket, míg alkalmazása rendezheti az eltéréseket (HDL emelés, TG csökkenés). Fogyókúrában, diétában mérsékelt pozitív hatás várható tőle, a sovány tömeg arányának növekedése, vagy nagyobb megtartása mellett. A kísérletekben a cukorbetegség kiegészítő kezeléseként napi 200-1000 mcg-nyi krómpikolinátot találtak hatásosnak a vércukorszint kedvező irányba változtatásában. A magas inzulinszintet, a csökkent glükóz toleranciát enyhíteni tudta beteg emberekben. A krómot tehát a cukorbetegek kezelésében találták leginkább alkalmazhatónak, de a testösszetétel változást előidéző hatásra irányuló kezdeti kutatások alapján mint a sovány testtömeg növelője és a test zsírtartalmának csökkentője is nagy népszerűségre tett szert. Ennek van is némi alapja, az inzulinnal való együttműködés és a dehidroepiandroszteron (DHEA) vérszint-emelés a testösszetételre és fizikai teljesítményre is befolyást gyakorolhat. Egy kutatás a niacin kötésben lévő króm 600 mcg-os adagjának néhány hetes alkalmazását izomzat-megtartó hatásúnak és zsírvesztést fokozónak találta túlsúlyos hölgyeknél. Hasonló jelenséget, a sovány testtömeg növelését diétával kombinált 200-400 mcg/nap krómpikolinát szupplementációnál más tanulmányok is támogatják.

Miért használjuk

További előnyös hatások

A krómpikolinát vizsgálatokban csökkentette a vizelettel ürített kalcium és hidroxiprolin mennyiségét nőkben, így szerepet játszhat a csontsűrűség menopauza utáni megőrzésében.forrás:body.builder.hu