facebookfacebook
hírlevélhírlevél
oneTERMÉKEK
Vissza

Keserûnarancs

Legalábbis napjainkig, mikor a tudomány felfedezett bizonyos összetevôket (a legismertebb a szinefrin) ebben a kicsiny narancsgyümölcsben, melyek mind erôs termogén (zsírégetô) hatást mutattak. Valójában a szinefrint gyakran az efedra "nyugisabb kémiai rokonaként" emlegetik, mivel növeli az anyagcsere ütemét, vagy zsírégetô képességét, a központi idegrendszerre és a szív-és érrendszerre gyakorolt kedvezôtlen mellékhatások produkálása nélkül.

Egyéb elnevezések
szinefrin, naranja agria, zhi shi, bitter orange, synephrine

Hol találjuk meg a keserûnarancsot

A Citrus aurantium-ot azért hívják keserûnarancsnak, mert gyümölcse egy kesernyés ízû narancs. Más narancsfákhoz hasonlóan ez is egy nagy, gyümölcstermô, örökzöld fa, ami ázsiából származik, de a világ számos pontján megtalálható, beleértve a mediterrán területeket is. A gyümölcsök kicsik, nagyjából cseresznye méretûek.
A keserûnarancs 0,2-0,5%-ban tartalmaz esszenciális olajokat, melyeket desztillálnak az éretlen zöld gyümölcsbôl és annak héjából. Az olajok összetevôi a limonoidok, monoterpének és a flavonoidok.
A héj tartalmazza a szinefrin alkaloidot és a karotin pigmenteket.
A szinefrin igen kis mennyiségben az emberekben is jelen van, elsôsorban a mellékvese mirigyekben.
Kutatások alapján a keserûnarancs a következô tünetek kezelésekor lehet hasznos:
Elhízás
Fáradtság/gyengeség
Gyomor-és bélpanaszok
Gondterheltség
Insomnia/alvászavarok
Anorexia
Bôrgyulladás

Stimuláló és termogén hatás

A keserûnarancs az aktív hatóanyagán, a szinefrinen keresztül fejti ki hatását, ami kissé hasonlít az efedrára (mely egy koffeinszerû kémiai anyag, ami sok zsírcsökkentô és teljesítménynövelô termék alkotóeleme). Az efedrához hasonlóan az a kémiai anyag szintén csökkenti az étvágyat és serkenti az anyagcserét - testünk kalóriaégetésének ütemét - így stimulálva a zsírvesztést.Egy, a McGill Egyetemen nemrég elvégzett kutatás alapján, a keserûnarancs enyhe (idegesség okozása nélküli) energizáló hatásának újabb oka az lehet, hogy egyes receptorokat stimulál (beta-3-adregernikus receptorok), melyek a zsírok lebontását segítik. Ezzel egyidejûleg ez a stimuláló hatás az anyagcsere ütemének növekedésével is jár. így tehát más receptorok (név szerint beta-1, beta-2, vagy alfa-1) - melyek túlstimulálhatják a szívverést és a vérnyomást - megzavarása nélkül égethetünk zsírt.Jobb emésztés
A keserûnarancs emésztôrendszeri megbetegedések esetén is hasznos lehet. Valójában a tradicionális kínai gyógyászatban már évezredek óta használják a gyomor és bélrendszer egészségének megôrzésére, a keringés élénkítésére, és a máj egészségének védelmében - mindenféle kedvezôtlen hatás nélkül.
A kutatások alapján az emésztôrendszer izmainak befolyásolásán keresztül mûködik: ellazítja azokat és növeli az emésztônedvek kiválasztását. így, hogy elônyösebb környezetet teremt a tápanyagok felszívódásához, még több energiához juttathatja a szervezetet, javuló fizikai teljesítôképességet okozva ezzel.

Felhasználási javaslatok

Mennyiség
A kutatások alapján 4 és 20 g közötti szinefrin az a mennyiség naponta, mely 200-600 mg standardizált keserûnarancs kivonatként (3-6%-os szinefrin tartalommal) fogyasztva hatásos lehet

ontos megjegyzés
A legújabb adatok szerint a legelônyösebb, ha az egész gyümölcsbôl származó kivonatot használjuk, mivel a szinefrinen kívül számos olyan anyag van még benne, melyek felelôsek az anyagcsere serkentéséért, és még csak most kezdjük megérteni ezek teljes, összetett hatását.

Idôzítés
A súlycsökkentô hatás érdekében használjuk naponta többször szétosztott adagokban leginkább éhgyomorra. A stimuláló hatás érdekében 30-45 perccel edzés elôtt ugyancsak éhgyomorra szedjük.A keserûnarancs gyakran kólamaggal és guaranával (amik koffeinforrások) kombinálva fordul elô, melyek szinergikus módon segítik a termogenezist.
Némely esetben Garcinia cambogia-val (HCA) kombinálják, így segítve a termogén hatást.forrás:hoodyanatura.com