facebookfacebook
hírlevélhírlevél
oneTERMÉKEK
Vissza

Béta-Alaninról

Míg az α-Alanin elősegíti az egyszerű cukrok (pl. glükóz) felhasználását energiaforrásként, valamint a fehérjeszintézisben és az enzimtermelésben is szerepet játszik, a β-Alanin más feladatokat lát el. A karnozin bomlástermékeként a β-Alanin növeli az izmok karnozin koncentrációját. A karnozin egy dipeptid, tehát két összekapcsolódott aminosav, mely kritikus szerepet játszik a sportteljesítmény növelésében.

Edzés közben a dolgozó izmok pH szintje csökken. Az azonnali energiaszükséglet biztosításakor az üzemanyag bomlástermékeként hidrogén ionok keletkeznek, melyek csökkentik a pH-t, és acidózist okoznak – ez egy savas állapot, mely azt a bizonyos égő érzést és izomfáradtságot okoz.

Az intramuszkuláris acidózist, vagyis az izmok elsavasodását tartják az intenzív mozgás során bekövetkező fáradás egyik fő okának. A közepes-magas intenzitású fizikai aktivitás során a glikolitikus és foszfagén energia rendszerek működése hidrogén ion felszaporodást eredményez, ami létrehozza a savasodást. Amikor a test nem tudja elég gyorsan "kimosni" a hidrogén ionokat, akkor érezzük a besavasodást, amely csökkentheti a teljesítményt, a koordinációt.

A kutatók felfedezték, hogy a karnozin nevezetű anyag puffereli, megköti a hidrogén ionokat, ezzel javítva a sport-teljesítményt. Ezt a fáradásig eltelt idő kitolásával és a VO2max/oxigén felvétel javításával éri el.

A karnozinról tudjuk, hogy jelentős szerepe van az izomsejtek pH homeosztázisának szabályozásában. A karnozin a vázizomzat sejtjeiben szintetizálódhat L-hisztidin és béta-alanin kiinduló anyagokból. A karnozin nem csak a hidrogén ion felgyülemlést képes lassítani, hanem antioxidáns is, gátolja a glikációt (a glikáció során a cukor molekulái rátapadnak a fehérjékre, ami nem egészséges), valamint fokozhatja az inger-izomhösszehúzódás kapcsolatot és így a teljesítmény javulását is.
A karnozin termelésben a szűk keresztmetszet a béta-alanin mennyisége, ezért ennek étrendkiegészítőként való bevitele kimutatottan növeli az izmok karnozin mennyiségét és így a felsorolt pozitív hatásokat eredményezi. Tanulmányok szerint a karnozin neuroprotektív is, vagyis a béta-alanin kiegészítés az idegrendszeri alapú fáradság kibontakozását is kitolhatja. A béta-alanin tesztelték állóképességi, valamint olyan erő és power sportolókon mint az amerikai foci játékosok.A béta-alanin haszna sokrétű mind az állóképességi, mint az erő-power sportolók számára, ha minimum 4 hétig napi kb. 4-6 grammos adagban szedik. Az optimális séma az lehet, ha a teljes napi dózist szétosztják, már csak a picit kellemetlen mellékhatás minimalizálása miatt is. Emellett a testsúly alapú pontosabb adagolás ígéretesnek tűnik!forrás:body.builder.hu/tesztoszteron.hu