facebookfacebook
hírlevélhírlevél
oneTERMÉKEK
Vissza

A savófehérjék hasznos élettani tulajdonságai

A savófehérjék bemutatásaA savófehérje a tehéntejben található két fehérjetípus egyike, mennyisége a teljes fehérjetartalom csaknem 20 %-át teszi ki. A savófehérje a sajtgyártás folyamán a kazeinből kiváló frakció, melyet a végtermék készítéséhez a kívánt koncentrációra sűrítenek, különbség a fehérje-, laktóz-, szénhidrát-, immunglobulin-, ásványianyag- és zsírtartalomban lehet. Egy adott tejsavófehérje kiválasztásánál a táplálkozási célokat és alkalmazásokat kell szem előtt tartani (lásd táblázat). A magas fehérjetartalmú sportszeletekben, italokban és táplálék-kiegészítőkben alkalmazott savófehérjék leggyakoribb formái a koncentrátum (WPC) és az izolátum (WPI).A savófehérje egy teljes, jó minőségű fehérje gazdag aminosavprofillal. Az aminosavak (AA) teljes spektrumát tartalmazza, kezdve az esszenciális aminosavaktól (EAA) az elágazó láncú aminosavakig (BCAA), melyek a szövetnövekedésben és javításban játszanak kulcsszerepet. A leucin egy fontos BCAA, melynek nemrég fedezték fel az inzulin- és glükózmetabolizmusban betöltött kulcsszerepét. A savófehérjében az EAA és BCAA aminosavak nemcsak nagyobb mennyiségben vannak jelen mint más fehérjeforrásokban (szója, kukorica, búza), hanem a szervezet hatékonyan tudja felvenni és használni azokat.

TestfelépítésKimutatták, hogy az EAA és BCAA aminosavak magas koncentrációja miatt a savóférje segíti a szervezetet az izomszövet megtartásában. Ez különösen hasznos lehet idősek, aktív személyek esetében, illetve azoknál, akik szeretnének fogyni vagy testsúlyukat tartani.

Idős emberekA sovány testtömeg megtartásával vagy növelésével az idős emberek kivédhetik a testfelépítésben a korral bekövetkező kedvezőtlen változásokat, továbbá olyan betegségek megelőzésében is hasznos lehet, mint a szívbetegségek, stroke, cukorbetegség stb.Szarkopénia – öregedéssel kapcsolatos izomtömeg-veszteség
Az Egyesült Államokban az idősödő népesség 30 %-át érinti. Idős felnőtteknél végzett vizsgálatok szerint a tejsavófehérje a minimálisra csökkenti a szarkopénia esélyét, mivel stimulálja az étkezés utáni fehérjeszintézist és korlátozza a szervezet fehérjeveszteségét. A fizikai tevékenység, különösen az állóképességi edzések, tejsavófehérje fogyasztásával kiegészítve további hasznos hatással van az izomfehérjék szintézisére. Mozgás után 10-20 gramm tejsavófehérje fogyasztása növeli a fehérjeszintézist az idős embereknél, feltételezhetően a magas és jól felvehető EAA-aminosav és leucintartalom miatt.

TestsúlyA savófehérje fontos szerepet játszhat a testsúly alakulásában; jelenleg is folynak vizsgálatok a savófehérje-összetevők szerepének tisztázására:Kalcium – kutatási eredmények szerint a megfelelő kalciumbevitel védelmet jelenthet az elhízás ellen, és elősegítheti a fogyást. Epidemiológiai tanulmányok szerint az alacsony kalciumbevitel nagyban növeli az elhízás esélyét.Laktóz – a savótermékek elsődleges cukorkomponense. Alacsony glikémiás indexszel rendelkezik, így segíthet a fogyásban. A laktóznak csak minimális hatása van a vércukorszintre és az inzulinválaszra, így ideális 2-es típusú cukorbetegségben szenvedők számára.

Fehérje – igazoltan teltségérzetet okoz és az energiabevitel modulációjával csökkentheti a testzsírt és a testtömeget. Számos tanulmány mutatta ki, hogy a tejsavófehérje más fehérjeforrásoknál (szója, tojás, hús) jobban csökkenti az élelmiszerbevitelt. Ezen okok miatt a savófehérje étrendi alkalmazása ideális olyan személyek esetében, akik magas fehérje- és alacsony szénhidrát-tartalmú étrendet szeretnének fogyasztani.
Elágazó láncú aminosavak – és különösen a leucin – egyedülálló szerepet játszanak az anyagcsere szabályozásában, elősegítik a zsírleadást és a sovány izomszövetek képződését mozgás után.

Sportolók étrendje

Igen sok sportoló fogyaszt savófehérjét annak magas elágazó láncú aminosav (BCAA) tartalma miatt. Mivel a szervezet BCAA iránti igénye megemelkedik az állóképességi edzések folyamán, a savófehérje ideális a BCAA-pótláshoz, ami elősegíti a fehérjeszintézist és az izomnövekedést a pihenési időszakban. A savófehérjék azért különösen hatékonyak az izmok fehérjeszintézisének növelésében, mert aminosav-profiljuk csaknem teljes egészében megegyezik a vázizmok aminosavprofiljával. Ráadásul a magas esszenciális aminosav (EAA) tartalom miatt a tejsavófehérjék hatékonyan stimulálják a felnőttek izomzatának fehérjeszintézisét.
A legutóbbi tanulmányok kimutatták, hogy a tejsavófehérjék állóképességi edzés során növelik a sportolók sovány testtömegét és teljesítményét.
20 gramm savófehérje/nap 12 héten át: javítja a glutation (antioxidáns) státuszt, növeli a sportteljesítményt és csökkenti a test zsírszázalékát fiatal, egészséges felnőtteknél.
60 gramm tejsavófehérje/nap 12 héten át: hatékonyan csökkenti a zsírtömeget és növeli a sovány testtömeget túlsúlyos embereknél (kalóriaszegény étrenddel és edzéssel párosítva).
Állóképességi edzésprogramban részt vevő embereknél a tejsavófehérje fogyasztása (1,5 g/testsúlykilogramm/nap, 11 héten át) növelte az alanyok fizikai erejét és kétszer akkora soványtesttömeg - növekedést okozott, mint a szénhidráttal vagy kreatinnal kezelt kontroll csoportoknál.forras:tejpor.hu