facebookfacebook
hírlevélhírlevél
oneTERMÉKEK
Vissza

A hardgainer-módszer alapjai

A hardgainer kifejezés alatt egy bizonyos „genetikai típusú” személyt értünk, aki nem rendelkezik olyan adottságokkal, melyek segítségével rövid idő alatt jelentős izomtömeget tudna felépíteni. Ő az, aki nem képes gyakori és hosszú edzésekkel (volumenedzésekkel) számottevő izom- és erőfejlődést elérni, míg ugyanez rövidebb és ritkább edzésekkel sikerülhet neki. Becslések alapján a hardgainerek pontos aránya a teljes népességen belül valahol hatvan és kilencven százalék között található. Az első szám Steve Holman – a The Home Gym Handbook szerzője – megállapítása, míg a második a Hardgainer magazin szerzőinek becslése. Ezek alapján talán helyesebb lenne nem hardgainerekről, hanem „normalgainerekről” beszélni.

Azt természetesen senki sem állítja a Hardgainer szerzői közül, hogy nincsen néhány olyan szerencsés genetikai adottságokkal rendelkező testépítő, aki képes növekedésre még heti négy-hat edzéssel is, amelyek során órákat töltenek az edzőteremben, az azonban biztos, hogy ők lényegesen kevesebben vannak. Hogyha egy hardgainer próbálkozik meg ilyen típusú edzéssel, akkor annak mindenképpen túledzettség az eredménye. Ha kezdetben még fejlődik is, ez hamarosan abbamarad, vagyis a testépítő eljut egy platóhoz, ahonnan nem tud elszakadni a volumenedzés módszereivel.

Én hardgainer vagyok?

Sokak szerint ez mérésekkel állapítható meg, amelyek segítségével például a csukló és bokamértből próbálnak következtetni. Ennél azonban sokkal egyszerűbb megoldás megfigyelni azt, hogy az illető képes-e volumenedzések használatával hetente vagy kéthetente megnövelni a használt súlyokat vagy sem. Hogyha nem, akkor valószínűsíthető, hogy az illető a hardgainer kategóriába tartozik és túledzett, így az ilyen edzésprogram neki nem megfelelő. Azonban a hardgainerek sem egy azonos képességű egyénekből álló csoportot alkotnak, hiszen vannak közöttük jobban, illetve kevésbé jól fejlődők is. A hardgainer-módszer mégis mindegyiküknek működni fog, ha képességeiknek megfelelően testreszabják a pihenőidőket, és ha pontosan betartják a szabályokat.

Milyen eredményeket remélhet egy hardgainer?

A Hardgainer magazin szerzői úgy gondolják, hogy egy haladó hardgainer képes elérni a háromszáz fontot (136 kg) fekvenyomásban, négyszáz fontot (181 kg) guggolásban, és az ötszáz fontot (227 kg) felhúzásban. Ezt hívják a 300-400-500-as szintnek. Ezek a célok nem feltétlenül érvényesek mindenkire, de megfelelőek egy haladó hardgainernek, aki nem túl későn kezdett edzeni (életkor szempontjából), nincsenek olyan fizikai problémái, amelyek megakadályoznák a megfelelő edzések végrehajtásában, ezen kívül szorgalmasan és komolyan edz éveken keresztül.

milyen költségekkel jár a hardgainer típusú edzés?

A hardgainer-módszerhez nem szükségesek különféle táplálék-kiegészítők és speciális felszerelések. Mivel az edzésprogramok leginkább az alapgyakorlatokat tartalmazzák, ezért otthon is végezhetők néhány súlyzó, guggolóálvány, fekvenyomópad, és egy fej fölött elhelyezett rúd segítségével, melyen a húzódzkodás végezhető. Tulajdonképpen nem szükséges hozzá más, mint a súlyok és az erőfeszítés. Természetesen a 300-400-500-as szint elérése nem fog bekövetkezni, hetek, hónapok alatt, éveket kell majd eltölteni kemény munkával. Nem könnyű, de olcsó és nagyon egyszerű. A legtöbb ember számára így elérhető egy erős és jól felépített test „kémiai segítség” nélkül.forrás:body.builder.hu